Het begon ooit allemaal als een kleine rijdende muziekschool in Garmerwolde, bestaande uit één auto en een set muziekinstrumenten, maar inmiddels rijden er in de provincies Groningen en Drenthe zes auto’s vol muziekinstrumenten en een eigen bandcoach rond. Deze Rijdende Popschool bezoekt dorpshuizen en scholen en geeft daar muzieklessen.

De Rijdende Popschool – de naam zegt al genoeg – wil zoveel mogelijk mensen op het platteland aan het muziekspelen krijgen. Ze richten zich daarbij vooral op de popcultuur. De leerlingen krijgen les op basgitaar, drums, keyboard en zang. “De bedoeling is dat de deelnemers al vanaf de eerste les samenspelen”, zegt initiatiefnemer Niels Steenstra. “En dat slaat enorm aan. In veel gevallen vinden de leerlingen – kinderen en volwassenen – het zo leuk dat ze op eigen initiatief extra lessen nemen.”

Opstartsubsidie

Steenstra begon 5,5 jaar geleden in z’n eigen dorp, Garmerwolde. Het leek de muzikant leuk om de kinderen samen te laten spelen. Op een gegeven moment kreeg hij zelfs aanmeldingen van volwassenen. “Het was al gauw zo’n succes dat er ook vanuit andere dorpen interesse werd getoond.”

Muziekles is echter duur en dus klopte Steenstra aan bij het Loket Leefbaarheid. Die stelt nu de Groningse dorpen in het aardbevingsgebied een bijdrage van 1.000 euro beschikbaar voor faciliteren van de Rijdende Popschool. Inmiddels hebben tien dorpen dat al gedaan. “Het is eigenlijk een soort opstartsubsidie, waarmee bijvoorbeeld dorpshuizen kunnen investeren in apparatuur, een stukje PR en de uren die we er als Rijdende Popschool in steken”, zegt Steenstra.

"Muziek verbindt. Met de Rijdende Popschool komen we weer in het hart van de gemeenschap."

“Want het draaiende houden van een muziekschool is duur. We willen de muzieklessen ook laagdrempelig houden. Je kunt al vanaf 8 euro per les bij ons aan de slag. Maar dat houdt wel in dat we de begroting eigenlijk niet helemaal rond kunnen krijgen. Gelukkig leveren vrijwilligers in de dorpen vaak hun bijdrage, door een persbericht naar de lokale krant te sturen en posters op te hangen. Dat zorgt ook voor het succes van de Rijdende Popschool.”

Steenstra is overtuigd van de meerwaarde de Rijdende Popschool. “Het is enorm goed voor de leefbaarheid. Muziek verbindt. Met de Rijdende Popschool komen we weer in het hart van de gemeenschap. We horen heel vaak van dorpelingen dat we echt van meerwaarde zijn.”

Steenstra is dus erg blij met de bijdragen van het Loket Leefbaarheid. “Ook al begreep ik dat het potje met geld alweer op is door het grote succes. Ook wij groeien een beetje uit ons jasje. Het is inmiddels een hele klus om de Rijdende Popschool te runnen, terwijl we eigenlijk een stichting zijn met een ANBI-status. We kunnen echt elke steun gebruiken om dit leefbaarheidsproject in de been te houden.”